fbpx

Gyermekkorom óta írok. Az első „hivatalos” megjelenésem 1987-ben volt.

1. Mi az, ami szerinted különlegessé teszi a műveidet?

Én írom őket.

2. Mióta alkotsz és miért kezdted el? Mit szeretsz benne?

Gyermekkorom óta írok. Az első „hivatalos” megjelenésem 1987-ben volt.

3. Milyen lenne egy napod, ha csak és kizárólag azt tehetnéd, amit csak akarsz?

Egész nap a családommal volnék, velük beszélgetnék, néha írnék.

4. Miről szól a következő regényed/novellád/versed/képed és miként zajlik az alkotás folyamata?

Két regénnyel is foglalkozom. A „Ne bántsd a magyart” alternatív történelmi regény. 1664. november 18-án nem sikerül meggyilkolni Zrínyi Miklóst a kursaneci erdőben. (A vadkan meséjében – a sertés mítoszban nem hiszek. Erről szóló tanulmányom, „A vadkanra fogott gyilkosság” éppen kiadás előtt áll.) Emiatt teljesen más lesz a magyar és az európai történelem. A meglévő anyagot – kb. hétszáz oldal – most osztom kötetekbe.

Közben elkezdtem egy másik regényt. Thriller keretben, fantasy és sci-fi elemekkel, idősíkokkal, oda- és visszafelé haladó szálakkal benne van (illetve lesz) a teljes magyar történelem. A középpontban Szent László élete aprólékosan és lineárisan.

Most konkrétan az erdélyi Déván megjelenő Fürkésző című remek gyermekújság novemberi számába írok esszét – Christiaan Barnard professzorról. A lapban – és testvérlapjában – tizenkét éve jelenek meg havi rendszerességgel.

Színdarabot általában utazó csoportok számára írok megadott szereplőszámra, dramaturgiára, nem egyszer általuk megadott cselekményvázlat alapján. Ha lehet, versben. A kötött szöveg tömörebb, és a színpadon is rendet tart – a nyúlós-nyálkás prózával ellentétben.

Esszét olyankor írok, ha valami fontos kérdésről összegyűlik a mondandóm. Nem érdekel, kiadják-e. Van egy tanulmányom a líráról – „Szent játék, vagy profán játszadozás?” Sohasem fogják kiadni, mert a jelenlegi lírai kánont, illetve a mögötte álló bürokratikus „esztétikai” alapokat frontálisan támadja. Az academia.edu-n olvasható. Novellát akkor írok, ha már szinte szétfeszít a téma. Verset naponta írok. Az alkotás folyamata minden munka esetében más és más. Nincs két azonos eset.

5. Melyik a három kedvenc regényed/versed/festményed és kik alkották azokat?

Háromnál több van…Fussunk neki! Kapásból mindegyikből három:

Regények:

  • Franz Werfel – A Musa Dagh negyven napja
  • Laczkó Géza – Rákóczi
  • Tolkien – A Gyűrűk Ura

Versek:

  • Wass Albert – Üzenet haza
  • Simonyi Imre – Akkor is megérte
  • Petőfi Sándor – A vén zászlótartó

Festmények:

(Lilla lányomtól bármelyik, de ez személyes ügy)

  • Raffaello – Athéni iskola
  • Munkácsy – Siralomház
  • Turner – A HMS Temeraire utolsó útja

6. Melyik munkád áll a legközelebb a szívedhez? Írj valamit róla!

Amelyiket éppen írom.

7. Mit érdemes tudni rólad? Mi az, ami érdekelhetné az embereket?

Balatonbogláron nőttem fel. Budapesten érettségiztem. Katona voltam Pápán, Kalocsán és Mezőtúron. Szegeden, Debrecenben és Budapesten diplomáztam. A legjobb csajt vettem feleségül – szerelem volt első látásra. Van két felnőtt lányunk. Békéscsabán és Gyulán dolgozom, Sarkadon lakom. Öreg vagyok már megalkuvónak. Külsőkörös vagyok, az is maradok. Sohasem voltam tagja se politikai pártnak, se olyan irodalmi szervezetnek, amelyik a művészet terén belső politikai döntéshozó helyzetben van. Ez így is marad. A „művészet világa dönti el, hogy mi a műalkotás” elv puszta bürokrácia, semmi köze az esztétikához. Ezen felfogásom következményeit vállalom – évtizedek óta.

8. Szerinted, mi egy jó műalkotás (könyv, vers, festmény, szobor) ismérve? Milyen tulajdonságokkal rendelkezzen?

Legyen őszinte és megalkuvástól mentes.

9. Volt már kiállításod? Vásárolhatók valahol a munkáid?

A Librinél, Alexandránál több kötetemből is van még.

10. Hol lehet megtekinteni az alkotásaid? Van weboldalad, Facebook oldalad? Add meg itt a linkjét!

Ezeken főszerkesztő vagyok:

3+
Kérlek, oszd meg, ha tetszik!